Temat mityngu - Związki - bariery w komunikacji

Pytania pomocnicze do dyskusji oraz do pracy własnej.

  • Jak reagujesz na osobę, która jest stale, na każdym spotkaniu, monotematyczna?
  • Jak reagujesz na kogoś kto przy niemal każdej rozmowie narzeka na swój los, na swego pijącego męża? Czy stronisz / oddalasz się od takiej osoby?
  • Jak czujesz się w rozmowie z osobą, ktorą znasz już dłużej, a która nigdy nie mówi o swoich uczuciach, stanach wewnętrznych, tylko intelektualizuje? Czy taka osoba nadaje się na przyjaciela, partnera, męża, żonę?
  • Jak czujesz się w kontakcie z osobą, która stale trzyma Ciebie na fizyczny dystans, nigdy nie dotyka ani nie pozwala się dotykać?
  • Czy osoby, które są nietaktowne, łamią konwenanse, są jawnie krytykanckie np. względem jednej z płci, będą mieć przyjaciół?
  • Czy plotkarze obsmarowujący kolegów czy byłych partnerów nie będą zrażać do siebie potencjalnych nowych znajomych i partnerów?
  • Czy osoby wcinające się w słowo są atrakcyjne towarzysko?
  • Co się dzieje w związku lub ze znajomością, gdy ten co zawinił nie potrafi przepraszać?
  • Jakie znasz różnice w rozmowie między przeciwnymi płciami? Kiedy utrudniają one porozumienie się?
Dwa rodzaje ludzi pozostają w samotności: ci, którzy za duzo pieprzą, i ci którzy za dużo słodzą.

Propozycje ćwiczeń na mityng warsztatowy

  • Dobierzcie się w pary. Stańcie lub usiądźcie do siebie plecami. Następnie niech wszystkie pary równoczesnie na głos spróbują drugiej osobie w parze w ciągu kilku minut opowiedzieć coś ważnego / istotnego z własnego życia. Zwróćcie uwagę na odczucia związane z brakiem kontaktu wzrokowego z rozmówcą oraz rozpraszającym hałasem obok. Czy w takich warunkach da się rozmawiać o czymś ważnym? Jakie wyciągacie wnioski dla siebie?
  • Dobierzcie się w parę. Niech jedna z osób w parze spróbuje przekazać jakiś istotny komunikat drugiej osobie (np. o tym że stracił pracę, nie ma z czego żyć lub dziecko uległo wpadkowi itd). W tym czasie druga - słuchająca strona niech stoi w większej odległości, ustawia się bokiem, ucieka wzrokiem np. w telefon, daje oznaki zniecierpliwienia bo jest zajęta czymś innym dla siebie ważnym itp. Potem niech role się odwrócą. Zwróćcie uwagę na odczucia w tej rozmowie. Czy w takich warunkach da się rozmawiać o czymś ważnym? Czy odnaleźliście się w swoim życiu w podobnej sytuacji, jako strona „dobijająca się” bądź też jako strona „zbywająca intruza”? Jakie wyciągacie wnioski dla siebie?
  • W tym ćwiczeniu chodzi o to, by dostrzec niejednoznaczność słów oraz frazy towarzyszące nadające ton calej wypowiedzi, którymi się posługujemy. Spróbujcie znaleźć frazy wieloznaczne, np. z wyrazem „możesz”. Słowo możesz może wyrażać zaproszenie, opcję do wybrania, przyzwolenie a nawet żądanie, np. „ możesz się poczęstować”, „możesz tu usiąść sobie” (zaproszenie, opcja -„częstuj się, usiądź tu lub tam proszę”), „możesz w końcu siąść?” (zniecierpliwienie, żądanie - „co tak sterczysz nade mną, jak kat”). Czy umiesz odczytywać dobrze różne formy intonacyjne? Czy zdarzyło Ci się wadliwie odebrać czyjeś intencje? Czy też ktoś odebrał twoje intencje niezgodnie z twoim zamysłem? Czy użyłeś jakiejś frazy zbyt skrótowo, co sprowokowało nieperozumienie?